Jedzenie przyspieszające metabolizm

Każda dbająca o linię osoba chciałaby mieć szybką przemianę materii...

Jedzenie przyspieszające metabolizm

Każda dbająca o linię osoba chciałaby mieć szybką przemianę materii. Szybkie spalanie znienawidzonej tkanki tłuszczowej to marzenie, które możemy zrealizować, jedząc niektóre z produktów dostępnych w normalnym sklepie. Ich unikalne właściwości przyspieszają metabolizm i sprawiają, że chudniemy szybciej.

Czerwona i zielona herbata

Napary z zielonej i czerwonej herbaty od lat są znane jako skuteczny wspomagacz w walce o smukła sylwetkę. Zawarte w herbacie katechiny i teina przyspieszają metabolizm tłuszczu, ponieważ zwiększają poziom ważnego hormonu – Noradrenaliny. Hormon ten odpowiedzialny jest właśnie za zwiększenie wydzielania energii z tkanki tłuszczowej. Dodatkowo napary herbaciane zmniejszają apetyt i zawierają dobroczynne dla zdrowia przeciwutleniacze, a zwłaszcza polifenole.

Papryka chilli i inne ostre przyprawy

Pieprz Cayenne i zwykły, imbir, cynamon… rozgrzewają i przyspieszają krążenie, poprawiając jednocześnie wydolność i przemianę materii. Kapsaicyna z ostrych przypraw znacząco wpływa na termogenezę czyli mówiąc wprost zwiększa temperaturę ciała. Podobne działanie ma kłącze imbiru.

Cynamon wpływa na poziom insuliny we krwi, zatem sprzyja obniżeniu cukru we krwi i zapobiega jego odłożeniu w postaci tkanki tłuszczowej. Z kolei czosnek wspomaga pracę całego układu trawiennego i krwionośnego, obniżając jednocześnie poziom cholesterolu we krwi.

Olej lniany

Olej lniany zawiera najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 ze wszystkich olejów roślinnych. Nienasycone kwasy tłuszczowe odpowiedzialne są za wydzielanie hormonów, które powodują przyspieszenie metabolizmu. Ponadto olej lniany to bogate źródło kwasu linolowego, znanego także jako CLA, który znacząco przyspiesza rozpad komórek tłuszczowych.

Olej lniany ma także dobroczynną właściwość dla naszego organizmu. Spożywając ten olej sprawiamy, że nasze ciało przestaje magazynować tłuszcz z tego co jemy.

Zimne napoje

Picie zimnej wody znacząco wpływa na przyspieszenie metabolizmu. „Dzieje się tak dlatego, że zanim organizm zużyje zimną wodę do nawodnienia tkanek, musi ją ogrzać do temperatury ciała. Na to potrzeba wydatku energetycznego dużo większego niż wtedy, kiedy pijemy ciepły napój. Cztery szklanki zimnej wody dziennie sprawiają, że organizm musi spalić o 50 kcal więcej na jej ogrzanie. To niewiele, ale w skali roku to daje aż 2 kilo spalonej tkanki tłuszczowej.” – wyjaśnia Joanna Gaweł, dietetyk w krakowskiej poradni Dieta-Med.

Cytrusy

Wszystkie cytrusy zawierają uderzeniową dawkę witaminy C, która wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Dodatkowo, owoce cytrusowe zawierają l-karnitynę, substancję, która zapobiega odkładaniu tłuszczu w komórkach. Zamiast tego pod wpływem l-karnityny zasoby energetyczne są natychmiast wykorzystywane do zaspokojenia bieżących potrzeb energetycznych.

Ponadto cytrusy zawierają mniej kalorii i cukru od innych owoców, dzięki czemu możemy je jeść niemal bez ograniczeń. Szczególnie korzystne działanie na przemianę materii wywierają grejpfruty.

Cielęcina i inne chude mięsa

Cielęcina jest największym naturalnym źródłem l-karnityny, czyli substancji, która uwalnia hormony odpowiedzialne za rozpad komórek tłuszczowych. Co więcej, l-karnityna transportuje tłuszcze bezpośrednio do mitochondriom, „pieca” komórki, gdzie następuje jego spalenie i uwolnienie energii. L-Karnityna ma znaczący udział w spalaniu tkanki tłuszczowej, produkcji energii oraz transportu energii do między innymi serca, mięśni i wątroby.

Oprócz cielęciny naturalną l-karnitynę zawierają wołowina, mięso z królika, drób, ryby oraz mleko i przetwory mleczne.


Related articles