Dieta Fultona (OMG)

Dieta Fultona jest jedną z tych, które zdobyły największą popularność..

Dieta Fultona (OMG)

Dieta Fultona jest jedną z tych, które zdobyły największą popularność w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Jej autorem jest dietetyk Venice Fulton, który umieścił ją w swoim poradniku „Six weeks to OMG”- „6 tygodni do okrzyku: O mój Boże”. Dieta stosowana jest głównie przez osoby, które zmagają się z wysoką nadwagą i otyłością.

Dieta Fultona składa się z 3 planów:

  • Fala (wave)- osoba stosująca ten plan, stosuje tylko niewielkie zmiany w swych dotychczasowym żywieniu. Dzięki niemu możliwa jest utrata 4,5 kg w przeciągu 6 tygodni.
  • Płomień (blaze)- można stracić 6,5 kg w przeciągu 6 tygodni.
  • Wstrząs (quake)- jest najtrudniejszym planem. Można zrzucić aż 9 kg w przeciągu 6 tygodni.

Zalecenia diety Fultona

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych zaleceń autora jest branie chłodniej kąpieli, zaraz po wstaniu z łóżka. Prysznice powinny posiadać temperaturę 15-20 stopni. Kąpiel nie może trwać dłużej niż 15 minut. Ważny jest fakt, iż wanna powinna być napełniona taką ilością wody, aby pępek w pozycji siedzącej był zakryty. Kąpiele należy brać według harmonogramu (dla każdego planu jest inny).

  • Fala (wave)– kąpiele w chłodniej wodzie przez 8 minut
  • Płomień (blaze)- należy siedzieć w chłodnej wodzie przez 3 minuty, a następnie leżeć przez 5 minut. Nie wolno zanurzać się całkowicie (zamocz jednie szyję i tył głowy).
  • Wstrząs (quake)- Należy leżeć przez 10 minut w chłodnej wodzie, zanurzając całe ciało.

Każda osoba, która stosuje chłodne kąpiele, nie powinna gwałtownie wchodzić do wanny. Ważne jest przyzwyczajenie ciała do temperatury wody poprzez wejście do wanny i stanie w niej przez 2-3 minuty.

Ważne!

Podczas kuracji, w każdym tygodniu powinno się zmniejszać temperaturę wody o 1 stopień. W pierwszym tygodniu powinna ona posiadać 20 stopni, zaś w ostatnim 15 stopni.

Autor przekonuje, że dzięki stosowaniu chłodnego „treningu”, znacznie poprawia się metabolizm.

Kolejnym ważnym zaleceniem jest picie porannej kawy na pusty żołądek. Celem takich działań jest znaczne pobudzenie organizmu do szybszego spalania tłuszczu. Kawa musi być czarna, bez dodatku mleka i cukru. Jeśli osoba stosująca dietę nie przepada za kawą, może zastąpić ją tabletką z zawarciem kofeiny – opowiada dietetyk Anna Mruk z Dieta-Med Kraków.

Trening w diecie Fultona

Tak jak każda dieta, również dieta Fultona zaleca osobie stosującej ją, uprawiać regularny ruch. Autor nie narzuca konkretnego sportu. Można wybierać dowolną aktywność fizyczną (bieganie, pływanie, aerobik, chodzenie, a nawet gry na konsoli z wykorzystaniem ruchu). Również czas wysiłku fizycznego jest uzależniony od poziomu:

  • Fala (wave)- 30 minut treningu, wykonywanego po pierwszym posiłku, 15 minut ćwiczeń przed drugim posiłkiem ( 15 minut przerwy między zakończeniem treningu a spożyciem posiłku).
  • Płomień (blaze)- 45 minut treningu po pierwszym posiłku, 15 minut ćwiczeń prze drugim posiłkiem (30 minut przerwy przed spożyciem posiłku), oraz 15 minut treningu przed trzecim posiłkiem (15 minut przerwy przed spożyciem).
  • Wstrząs (quake)- 45 minut treningu po pierwszym posiłku, 30 minut treningu przed drugim posiłkiem (30 minut przerwy przed spożyciem) oraz 15 minut ćwiczeń przed drugim posiłkiem (15 minut przerwy przed spożyciem).

Kolejnym bardzo ważnym elementem diety jest oczywiście odpowiednie odżywianie się.

Pierwszy posiłek należy spożyć w porze lunchu, czyli około godziny 12stej w południe. Następne mogą być przyjmowane o dowolnej porze. Warto pamiętać, iż należy stosować przerwy tak długie, aby organizm mógł wykorzystać jak największą ilość energii z tkanki tłuszczowej.

Zakazane jest podjadanie między głównymi posiłkami! Ewentualnie dozwolone jest picie wody mineralnej, lecz tylko wtedy kiedy czujemy pragnienie. Fulton zaleca zachowanie 2-godzinnego odstępu spożycia posiłku przed snem.

Potrawy, które spożywamy nie powinny przekraczać wartości 3000 kalorii. Ważne jest również powolne spożywanie posiłków, dokładne i wolne gryzienie posiłków. Dzięki takim działaniom, do mózgu szybciej dotrze informacja o sytości organizmu.

Produkty, które należy stosować w diecie Fultona to: Mięso, ryby, jaja, jogurty, migdały, orzechy, serwatka, soja. Takie pożywienie powinno być jedzone każdego dnia. Do przyprawiania dań, nie wolno używać sosów, majonezów, keczupów, soli. Warto zastąpić je ziołowymi przyprawami, pieprzem i oliwą. Również zakazane jest spożywanie dużej ilości ziemniaków, buraków, gotowanej marchwi, fasoli, groszku, kukurydzy.

Zakres spożycia węglowodanów:

  • Fala (wave) – 120g węglowodanów przyswojonych z jarzyn.
  • Płomień (blaze) – 90g węglowodanów przyswojonych z jarzyn.
  • Wstrząs (quake) – 60g węglowodanów przyswojonych z jarzyn.

Zakres spożycia owoców (dozwolone: limonka, cytryna, grejpfrut, ananas, jagody, śliwki, truskawki, guawa):

  • Fala (wave) – 3 owoce dziennie (najlepiej, by były zjedzone w trakcie posiłku).
  • Płomień (blaze) – 2 owoce dziennie (najlepiej, by były zjedzone w trakcie posiłku).
  • Wstrząs (quake) – 1 owoc dziennie (najlepiej, by był zjedzony w trakcie posiłku).

Related articles