Wszystko co powinieneś wiedzieć o serach

Na rynku mamy dostępnych wiele, najróżniejszych rodzajów sera. Sery żółte,..

Wszystko co powinieneś wiedzieć o serach

Na rynku mamy dostępnych wiele, najróżniejszych rodzajów sera. Sery żółte, pleśniowe, topione, z mleka krowiego, koziego, czy owczego. Takie łagodne, pikantne, neutralne, o intensywnym zapachu i takie mało pachnące. Sery są bardzo zdrowe, zawierają wapń, witaminy z grupy B i białko. Niestety posiadają znaczną ilość kalorii dlatego powinniśmy jadać je z umiarem. Skąd pochodzą sery, jakie mają właściwości i które są najzdrowsze. Dowiedz się niezbędnych informacji na temat serów.

Ser krowi jest najpopularniejszym produktem i najbardziej dostępnym. Wytwarzany jest poprzez wytrącenie z mleka tłuszczu i białka z użyciem enzymu zawartego w podpuszczce.

Wyróżniamy sery holenderskie takie jak: Gouda, Edam, Podlaski, Morski. Sery holenderskie mają słodko-pikantny smak. Takie sery są zwarte i nie posiadają dziur.

Sery szwajcarskie np. Ementaler, Radamer, Mazdamer, Bagnes, Schabziger. Te sery charakteryzują się łagodnym, słodko-pikantnym smakiem z orzechowym aromatem. Posiadają duże dziury.

Sery angielskie takie jak: Cheddar, Cantal, ser pleśniowy. Takie sery są twarde i kruche i jednolite. Ich smak jest słodko-pikantny.

Sery włoskie twarde np. Parmezan, Pecorino, Granda Padano. Są to produkty długo dojrzewające. Zazwyczaj okres ich dojrzewania trwa 3 lata. Mają lekko pikantny, ostry smak. Są świetnym dodatkiem do wielu potraw, makaronów, sałatek, pizzy.

Sery włoskie miękkie czyli Mozzarella, Ricotta i Mascarpone. Często dodaje się je do deserów i sałatek. Są to sery o łagodnym smaku i łagodnej konsystencji.

Sery bałkańskie czyli produkty z mleka owczego, koziego, inaczej zwane są solankowymi. Są delikatne w smaku, lekko słone, idealne do sałatek. Przykłady to ser Feta lub górski Oscypek.

Czy sery są zdrowe?

Sery są pochodną mleka, są więc zdrowe ze względu na znaczną ilość wapnia w swoim składzie. Wapń wzmacnia nasze kości, szczególnie potrzebny jest dzieciom gdy ich kości budują się.

Zawierają również sporą ilość fosforu, białka, cynku, miedzi i witamin A i D. Składniki te pozytywnie wpływają na nasz organizm zwłaszcza na prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży. Są również skuteczną barierą ochronną organizmu, chronią przed powstawaniem wirusów, infekcji. Spożywajmy go szczególnie w okresie jesiennym i zimowym.

Zbilansowana dieta pozwala zachować odporność i dobre samopoczucie. Należy więc sięgać po produkty, których wartość jest wyjątkowa, szczególnie zimą, gdy jesteśmy najbardziej narażeni na niedobór witamin i mikroelementów. Warto wiedzieć, że już jeden plasterek żółtego sera zawiera wartości korzystnie wpływające na odporność fizyczną naszego ciała i nie powinno zabraknąć go w naszym menu – mówi Ewa Polińska z Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej w Mońkach na łamach portalu głoswielkopolski.pl

sery-wino

Ser żółty posiada tryptofan wspierający wydzielanie hormonu szczęścia czyli serotoniny. Chrom zawarty w serze zapobiega bólom głowy i uspokaja nerwy.

Badania udowodniły, że sery przeciwdziałają powstawaniu próchnicy. Produkty te zapobiegają powstawaniu kwasów, które niszczą szkliwo naszych zębów.

Ser żółty zapobiega powstawaniu nowotworów, chorobom skóry i poprawia funkcjonowanie systemu nerwowego.

Sery są niestety dosyć tłuste i posiadają dużo cholesterolu. Sto gram sera może mieć nawet 600 kalorii. Powinniśmy więc jeść ser, ale ograniczać go. Najlepiej spożywać go rano, co pozwoli na spalenie w ciągu dnia kalorii dostarczonych do organizmu. Unikać go muszą osoby z nadwagą, otyłością, z problemami układu krążenia i miażdżycą.